Dit is een implementatietraject gericht op het gebruik van Focus PO 1-8, de uitgangspunten waarop de software is gebaseerd en de onderwijskundige keuzes waar je als school voor staat in het werken met Focus PO.
Voor wie?
De cursus is bedoeld voor schoolleiders, intern begeleiders, en leerkrachten groep 1 t/m 8 die betrokken zijn bij het ondersteunen van het team in het werken met Focus PO in hun eigen school, bouw en groep.
De start
- Je weet op hoofdlijnen wat Focus PO doet en op welke punten dit jouw schoolontwikkeling kan ondersteunen.
- Je werkt op een school waar met Focus PO gewerkt wordt of gaat worden. Dat wil zeggen dat jouw school een eenjarig abonnement op Focus PO 1-8 heeft. Heeft jouw school nog geen abonnement, dan ontvang je een gratis proefabonnement (voor de duur van de training met een maximum van 6 maanden). Heeft jouw school een andere abonnementsvorm, dan is het nodig het uit te breiden tot Focus PO 1-8 (volledig).
- Je hebt een beheerder-account in Focus PO 1-8. De leerlinggegevens en toetsopbrengsten zijn bij aanvang van de eerste cursusdag actueel.
“Focus PO wijst mij de weg langs essentiële doelen binnen de beschikbare onderwijstijd.”
Eindniveau (doelen)
- Je bent bekend met de functionaliteiten die Focus PO 1- 8 biedt, zoals het maken van een blok- of themaplan, actualiseren van de beheersing van de cruciale leerdoelen, het duiden van overzichten gebaseerd op toetsopbrengsten, het interpreteren van de respons op de leerroute, het leerdoelendossier, het beredeneerde aanbod voor groep 1 en 2 enzovoorts.
- Je begrijpt hoe schoolambities, schoolweging, leerlijnen, referentieniveaus, cruciale leerdoelen etc. samenhangen met elkaar en met de kaders van de Inspectie van het Onderwijs, zoals het onderwijsresultatenmodel.
- Je hebt zicht op hoe je Focus PO kunt meenemen in onderwijskundig beleid en de wijze waarop je het instrument (en dit beleid) in je school invoert.
- Je wordt wegwijs in het systeem, weet wat het systeem biedt en hoe je het kunt inzetten in de onderwijspraktijk.
Programma
Basiskennis
- Schoolweging, referentieniveaus, schoolambities en schoolaanbod
- Leerlijnen en cruciale leerdoelen
- Inschalen leervaardigheid van leerlingen
- Duiden van de overzichten gebaseerd op methodeoverstijgende toetsen
- Uitgangspunten van Opbrengstgericht Passend Onderwijs
Verdieping
- Focus PO 3-8: werken met een blokplan: het gebruik van het werkplan, combineren van cruciale leerdoelen en lesmethodes, formatief evalueren en ‘afvinken’ van de leerdoelbeheersing
- Focus PO 1-2: beredeneerd aanbod, maken van een themaplan, observeren van cruciale doelen, werken met het leerdoelendossier, uitgangspunten van Groeibewust Kleuteronderwijs
Klaar voor gebruik
- Kwaliteitscyclus Helder Onderwijsadvies voor jouw school
- Basis van de grote schoolbespreking
- Basis van het onderwijsplan/kwaliteitskaart
- Basis van een invoeringstraject
- Rapportage naar ouders
Literatuur
Artikelen: “De zes uitgangspunten van Opbrengstgericht Passend Onderwijs”, “De schoolweging begrepen”, “De vix uitgelegd” en “Groeibewust Kleuteronderwijs”. Het laatstgenoemde artikel wordt binnenkort gepubliceerd.
Interesse?
Ben je geïnteresseerd in bovenstaand implementatietraject van Focus PO 1-8? Neem dan gerust contact met ons op via onderstaand formulier. Selecteer daarbij de optie ‘Ik wil meer informatie over trainingen op school’ en ons team zal zo snel mogelijk reageren om je vragen te beantwoorden en je alle benodigde details te verstrekken over dit implementatietraject.