Wil je een doorlopende ontwikkeling voor elke leerling mogelijk maken? Dan is Focus PO 1-8 als onderwijskwaliteitssysteem de beste keuze: van aanbod tot resultaat!

In het kort

Waarom Focus PO 1-8?
Alle functies van Focus PO in één abonnement
Leerlijnen passend bij jouw leerlingenpopulatie
Leerdoelgericht werken met cruciale leerdoelen
Overzicht van vindplaatsen van leerstof in lesmethodes bij de leerdoelen 3-8
Speciale leerlijn burgerschap
Overzichten van leerdoelbeheersing op school-, leerjaar- en groepsniveau
Inzicht in domeinen (of subdomeinen) die extra aandacht nodig hebben
Zelf samen te stellen leerlingrapporten voor alle leerjaren
Krachtige overzichten van toetsresultaten
Overzichten van toetsresultaten afgezet tegen de beoogde uitstroombestemming 6-8
Thematisch werken in de zone van naaste ontwikkeling in 1-2
Leerlingrapporten zelf samen te stellen voor groep 1-2 en groep 3-8
Leerlijnen passende perspectieven (binnenkort beschikbaar)

Richt een passend schoolaanbod in

In Focus PO bestaan leerlijnen uit cruciale leerdoelen. Dit zijn essentiële leerinhouden die op een bepaald moment in de tijd beheerst moeten zijn. Welke leerdoelen op welk moment, daar heb je invloed op. Alle standaardleerlijnen kun je namelijk zelf kiezen en aanpassen, zodat je een schoolaanbod kunt samenstellen dat aansluit bij jouw leerlingpopulatie. 

Houd zicht op ontwikkeling

Bij de leerdoelen voor rekenen, lezen en taalverzorging geeft Focus PO aan waar zich de leerstof bevindt in de lesmethode(s) die jij gebruikt. Dit helpt je bij de planning van de leerstof voor de komende periode van tien weken. Met behulp van het bestaande lesmateriaal observeer je of leerlingen aan het cruciale leerdoel voldoen. Die observaties kun je in Focus PO op een eenvoudige manier registreren. Zo houd je goed zicht op de ontwikkeling van iedere leerling.

Monitor de leerdoelbeheersing

Naast zicht houden op de ontwikkeling van individuele leerlingen, is het in Focus PO ook mogelijk om op school-, leerjaar- en groepsniveau af te lezen welk type leerdoelen (domeinen of subdomeinen) er minder of juist heel goed worden beheerst. Aan de hand van deze overzichten kun je inhoudelijk bijsturen.

“Betrek leerlingen bij hun leerproces met het ik-doelenoverzicht van Focus PO.”

Plan het aanbod dat aansluit bij je groep

De registraties en het schoolaanbod vormen de basis van elk periodeplan (van tien weken). Je kunt dit plan zelf nog verder aanpassen, zodat het volledig aansluit bij de groep waaraan je les geeft. Een plan bestaat uit periodedoelen (uit het schoolaanbod), bezemdoelen (niet beheerste leerdoelen uit eerdere periodes) en borgingsdoelen (uit het schoolaanbod of zelf gekozen).

Geef onderwijs in burgerschap

Focus PO volgt de visie op burgerschapsonderwijs van Helder Onderwijsadvies. Hierin staat dat burgerschapsontwikkeling gevoed wordt door het aanleren van een combinatie aan competenties: persoonlijke, sociale én maatschappelijke. Sociaal-emotioneel leren (SEL) en burgerschap worden in één leerlijn verenigd: Burgerschat®. De leerdoelen van de ze leerlijn zijn in Focus PO opgenomen.

Maak eenvoudig rapporten

Met de rapportagefunctie kun je onder andere kiezen voor voorkanten, figuren en logo’s, je eigen kleuren en lettertypen, variatie in het aantal tekst- en fotovelden per vakgebied en verschillende observatieschalen. In de slider hieronder zie je een aantal voorbeeldpagina’s van het rapport voor groep 3-8. Heb jij een abonnement op Focus PO 1-8? Dan kun je rapporten maken voor groep 1-2 en voor groep 3-8!

Groep 1-2: bepaal thematisch aanbod

Focus PO 1-2 maakt deel uit van het abonnement 1-8. Je hebt de keuze om hiermee te werken, maar dat hoeft niet. Het is altijd mogelijk om later nog voor de implementatie van het kleutergedeelte te kiezen.

Focus PO 1-2 maakt het mogelijk om samen met je collega’s zelf het reguliere en thematische aanbod met behulp van beschikbare bronnen zoals methodes en materialen te bepalen. Je werkt daarbij met een beheersingsschaal die varieert van ‘niet beheerst’ tot ‘beheerst’. Deze schaal helpt om de voortgang van de leerlingen nauwkeurig te volgen.

De leerdoelen zijn flexibel en kunnen indien nodig eenvoudig worden bijgewerkt, waarbij er ruimte is voor korte notities. Het onderwijs richt zich op de zone van naaste ontwikkeling, met speciale aandacht voor kleine groepen en bondige instructies. Dit stelt je in staat om elke leerling op zijn of haar eigen niveau te ondersteunen en te stimuleren.

Daarnaast vereenvoudigt het maken van diverse overzichten en automatische rapporten de administratieve taken, waardoor jij en je collega’s meer tijd kunnen besteden aan waar het echt om gaat: de ontwikkeling van de leerlingen.

Groep 3-8: vergelijk toetsresultaten

Ook Focus PO 3-8 maakt deel uit van het abonnement 1-8. Focus PO 3-8 biedt uitgebreide mogelijkheden om toetsresultaten van leerlingen te vergelijken met de ambities en schoolwegingen. Hiermee krijg je een helder inzicht in de voortgang van je leerlingen en kun je de onderwijsdoelen gericht bijstellen.

Met Focus PO 3-8 kun je eenvoudig zien hoeveel leerlingen op koers liggen om de referentieniveaus te behalen bij de doorstroomtoets (OR1). Dit geeft een duidelijk beeld van waar je basis- en sterkere leerlingen staan in hun ontwikkeling.

Daarnaast maak je gebruik van de kracht van de vix als vergelijkingsmaat. Deze index helpt je om de prestaties van leerlingen en groepen effectief te evalueren en te vergelijken. Het richten op de middenmoot als didactisch vertrekpunt zorgt daarbij voor een evenwichtige en inclusieve aanpak in het onderwijs.

Een uniek aspect van Focus PO 3-8 is dat je groepsplanloos kunt werken, waarbij je van schoolniveau naar groepsniveau en uiteindelijk naar leerlingniveau werkt. Dit zorgt voor een flexibele en gedetailleerde aanpak die aansluit bij de behoeften van elke leerling, zonder de noodzaak van uitgebreide groepsplannen.

Tot slot

Focus PO ondersteunt de twee manieren van lesgeven: speels en thematisch in de groepen 1-2 en formeel en methodisch in de groepen 3-8. In het productenoverzicht zie je wat Focus PO 1-8 omvat en welke ondersteuning wij je kunnen bieden. 

Ondersteuning

Onze trainingspartner Helder Onderwijsadvies biedt maatwerk en cursussen aan.

Sociaal-emotioneel leren en burgerschap

Focus PO bevat de leerlijn Burgerschat waarin sociaal-emotioneel leren en burgerschapsontwikkeling zijn gecombineerd. Hierdoor kun je gelijktijdig werken aan de persoonlijk, de sociale en de maatschappelijke competenties van leerlingen. De leerdoelen zijn per twee leerjaren gegroepeerd: eind 2, eind 4, eind 6 en eind 8. Hierdoor is het aantal doelen overzichtelijk. Wil je ondersteuning bij het inrichten van een aanbod of bij het volgen van de leerlingen in hun ontwikkeling? Kijk op www.burgerschat.nl, of…

Werken met cruciale leerdoelen in groep 3 t/m 8

Welke schoolleerlijnen met cruciale leerdoelen zijn passend in jouw school, denkend vanuit de lesmethodes waarmee je werkt en dat wat er nodig is om op te sturen? Leer over hoe je keuzes maakt uit de leerdoelen die er zijn en hoe je van daaruit het aanbod plant, uitvoert en evalueert. Hierbij hoort ook het omgaan met de vindplaatsen in lesmethodes en het checken van de leerdoelbeheersing.

Schoolanalyse met Focus PO 1-8

Focus PO 1-8 (volledig) brengt op schoolniveau drie zaken bij elkaar: toetsresultaten (OR1), schoolaanbod (OP1) en leerdoelbeheersing (OP2). Vanuit deze bases kun je een krachtige analyse maken, zodat je weet hoe je school ervoor staat en wat er te doen is om de kwaliteit te versterken. Hulp bij de analyse wordt geboden door trainingspartner Helder Onderwijsadvies.

Implementatie Focus PO 1-8

Implementatie op jouw school gericht op het gebruik van Focus PO 1-8. Voor iedereen die de software op een dieper level wil begrijpen, er praktisch vaardig in wil worden en de collega’s in de school wil ondersteunen.

Cyclisch en formatief handelen in groep 3 t/m 8

Hoe je met een doel omgaat, bepaalt de opbrengst. Meer opbrengsten uit leerdoelen halen doe je door cyclisch te handelen. Leer hoe je de cruciale leerdoelen betrekt in een cyclus van vier stappen: periode- en lesvoorbereiding, lesuitvoering en evaluatie. Formatief handelen kan in deze cyclus worden opgenomen: word vaardig in het betrekken van leerlingen bij hun eigen leervorderingen en het stellen van de juiste vragen om hun motivatie (en groei) aan te wakkeren.

Sturen op toetsresultaten in groep 3 t/m 8

Nadat je de schoolambities in Focus PO hebt bepaald, ga je sturen op de resultaten. Hoe doe je dat zo dat je het onderwijs behapbaar houdt en de administratieve last zoveel mogelijk beperkt? Leer hoe je de resultaten op school-, groeps- en leerlingniveau beoordeelt, interpreteert en gebruikt om de kwaliteit van je onderwijs te versterken..

Schoolbespreking met Focus PO in jouw school

De krachtige overzichten van toetsresultaten in Focus PO (3-8, eventueel ook 1-2) vormen de basis van een schoolbespreking. Leer hoe je je collega’s actief betrekt bij het aflezen en analyseren van overzichten. En vervolgens: hoe je met hen de conclusies omzet naar een praktische professionaliseringsaanpak waaraan alle teamleden meedoen. Een adviseur bereidt de bespreking met je voor, voert het uit in jouw team en evalueert met jou het resultaat. Of kies je voor een tussenvorm in combinatie met een cursus? Helder Onderwijsadvies biedt wat je nodig hebt.

Cursus Schoolbespreking

Eendaagse cursus gericht op het leren uitvoeren van een schoolbespreking aan de hand van de overzichten van Focus PO. Het team komt in de actiestand en werkt toe naar haar eigen professionaliseringsaanpak.

 

  • Cursus van 1 dag
  • € 450,-